Kiskunhalas hírei, Halasi hírek

Halas Info

Évadnyitó Waldorf szülői est Kiskunhalason

2016. január 16. - Halas Info

2016. január 15-én került megrendezésre a Csipkeházban az idei év első előadása, amely a Waldorf pedagógia módszereiről szólt.

Az előadáson Csó Gábor, a kiskunhalasi szervezést indító szülők nevében ismertette a kezdeményezést és a célokat. Elmondta, hogy a Waldorf iskolák Magyarország legdinamikusabban növekvő alternatív iskolai hálózata, amely nem a speciális nevelési igényű gyermekek iskolája. Arról is szólt, hogy a kezdeményezéshez való aktív csatlakozást szívesen fogadják a szervezők, hiszen a közösség kialakítása az egyik alappillére ezeknek az iskoláknak az osztálytanítók megtalálása és a létesítmény kialakítása mellett. Bátorította a résztvevőket a meghirdetett programokon és előadásokon való részvételre is. A csoport leghamarabb 2018 szeptemberére tudja megvalósítani az iskola indítását.

Feketéné Csikós Szilvia a Tiszta Forrás Waldorf Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetője és osztálytanítója ismét egy nagyon meggyőző, interaktív előadás tartott a módszerről. A körben való ülés családias, testvéries hangulatot teremtett.

A gyors bemutatkozást követően a Waldorf szellemiséget átéletve máris sort kerített egy közös, tapssal kombinált éneklésre és egy koncentrációt fejlesztő babzsákos játékra. Ezzel egyrészről oldódott a kezdeti feszültség, másrészről a résztvevők megtapasztalhatták a ritmussal való tanítást.

Ezután a jelenlévőket is bevonva feltette a kérdést, hogy kinek mit jelent a Waldorf pedagógia egy szóban. Válaszként a következők hangzottak el (a teljesség igénye nélkül): életre nevelés, szabadság, alkotás, tanulás szeretés, közösség, tanulni vágyás, jó szülőnek lenni, jó gyereknek lenni, tovább maradhat gyermek…
Az osztálytanító elmondta, hogy ebben az iskolában is ugyanarra tanítják meg a gyerekeket, mint az állami iskolákban, de a tudás megszerzésének más az útja. Úgy adja oda a gyermeknek ez a módszer a tudást, ahogyan arra szüksége van. Kulcsfontosságú, hogy a pedagógia óriási hangsúlyt fektet a gyermekek életkori sajátosságainak megfelelő tanulási módszerekre. Első osztályban a mesék, hatodikban az egyéni projektmunkák, hetedik-nyolcadikban a tapasztalások, kihívások segítségével tanulnak.

A Waldorf iskolákat a szív, a kéz és a fej iskolájának is nevezik, mivel a gyermekek testi, lelki és szellemi fejlődését harmonikus egységben kezeli:
- a szív iskolája, mert a művészeteknek, mint az érzelmek megformált kifejezésének nagy szerepet tulajdonít;
- a kéz iskolája, mert a mozgás, a végtagok fejlesztésén keresztül neveli és erősíti a gyerek akaratát;
- valamint a fej iskolája is, amennyiben a hagyományos értelemben vett tanagyag elsajátításán túl a pontos megfigyelés, a gondolkodás és az önálló következtetés képességének fejlesztését is célként tűzi ki.

Beszámolt arról is, hogy a gyerekek velük született belső motivációja, vele született kíváncsisága és tanulni vágyása az, ami serkenti őket a teljesítésre, nem a jegyek. A Waldorf oktatásban nincsenek osztályzatok, nincs értékítélet, mert a gyermek maga is érzi azt, hogy a közösséghez képest hol tart és ahhoz viszonyítja saját magát. Nem akar lemaradni, ezért fejlődésre törekszik. Az osztályzás mindig a múltra tekint, hogy a gyerek ott, akkor, abban a lelkiállapotban mire volt képes. Ezzel szemben a szóbeli értékelés egy motivációt ad, ami előre mutat. Év végén az osztálytanító egy 4-5 oldalas szöveges értékelést ad a szülőnek, hogy szociálisan honnan indult a gyermek, hova jutott, hogyan halad a tananyagban, milyen nehézségei voltak és milyen módszerrel mit ért el az év végére. Ezzel párhuzamosan kap útravalóul egy előre mutató bizonyítványverset is, amelyet az osztálytanító személyre szabottan neki ír. Ez a vers ő maga, s a következő évben ezt hétről hétre mantra szerűen elmondja.
A művészetek szerepe is nagy jelentőségű ebben módszerben. A gyerekek festenek, alkotnak, kötnek, van zene, néptánc, mozgásművészetek, kézművesség, dráma stb. De mindezeket a tanuláshoz hívják segítségül, hiszen a Waldorf módszer egy nagyon tudatos pedagógia. Kötni például azért tanulnak a gyerekek, hogy a jobb és bal agyfélteke koordinációjával elősegítsék az írást, olvasást és a számolást.

Jó tanácsként javasolta a szülőknek, hogy adjanak a gyermekeiknek feladatokat, igenis szabjanak határokat. A gyermek döntési és felelősségi joga is legyen az életkorának megfelelően kialakítva.

Zárszóként Szilvi elmondta, hogy „sok embertől megkapom azt, hogy a Waldorf iskola egy burok. Már nem is vitatkozok vele. Igen, burok. Míg a gyermek a pocakban van, ott is egy burok veszi körül. Majd magamhoz ölelve ott is burokban van. A Waldorf iskola is egy burok. De olyan burok, amely megerősít!”

A következő szülői estre 2016. március 25-én kerül sor Miben más a Waldorf pedagógia? címmel, ahová szeretettel várják Önöket is!

Elérhetőségek:
waldorfhalas@gmail.com
Továbbá: a Facebookon a Waldorf Kiskunhalason like-olásával üzenet küldhető

A bejegyzés trackback címe:

https://halasinfo.blog.hu/api/trackback/id/tr438296960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása