Az emberiség ősidők óta azon igyekszik, hogy meghosszabbítsa az emberi életet, és végső soron legyőzze a halált. A téma ma különösen aktuális, hiszen a katolikus tradíció ma ünnepli Mária mennybemenetelét, aminek különlegességét az adja, hogy Jézus anyja kikerülve a halált testben ment fel Istenhez.
A Bibliát olvasva ez az esemény nem példa nélküli. Már az Ószövetségben is arról olvasunk, hogy a Teremtővel együtt járó Énok nem tapasztalta meg a halált, hanem testben került Isten országába. Ugyanez az esemény Illés prófétával is megtörtént, akiért egy tüzes jármű jött le, és ragadta el a mennybe. A Biblia beszámol arról, hogy Mózes a pusztai vándorlás végén felmegy a Piszga hegy tetejére, ahol meghal. A zsidó hagyomány úgy tartja, hogy a holttest felett vitatkozott a Sátán, illetve Mihály arkangyal is. A vita lezárultával Mózest Mihály magával vitte a mennybe.
Az Ószövetség tehát azt jelenti ki, hogy a Teremtő jelenlétében jelenleg három személy tartózkodik testben: Énok, Illés, és talán Mózes.
Az Újszövetség ezt a fenti listát egészíti ki. A négy evangélium beszámol arról, hogy Jézus közel három évig szolgált a földön, és szolgálata végén kereszthalált halt. Ezt követően felment testben a mennybe, és ezzel az eseménnyel párhuzamosan több ószövetségi szent is feltámadt. (Ezek neveit a Biblia nem rögzíti).
Mária mennybemenetelét sem a Biblia, sem a történeti források nem támasztják alá. Ezt az ünnepet először a hatodik században tartották meg, I. Nagy Szent Gergely pápa (590-604) regnálása alatt, és azóta minden év augusztus 15. napján megtartják. Mária mennybemenetelét XII. Pius pápa 1950-ben kötelező tantétellé (úgynevezett dogmává) tette.
A Biblia tanúsága alapján minden valaha élt ember fel fog támadni testben, és a Teremtő elé áll. Erre az eseményre vár minden keresztény, és ebbe a körbe tartozik Mária is.
Papp Zsolt teológus